Ympäristötekijöiden vaikutus toimintakykyyn nousee ICF:n avulla tarkasteltuna keskiöön. Arjen toimijoiden sekä ammattilaisten asenteilla, tiedolla ja toiminnalla on valtava merkitys, onhan lapsi aina riippuvainen saamastaan turvasta ja tuesta. Sen vuoksi on tärkeää, että arjen toimijat ja ammattilaiset osaavat arvioida lapsen toimintakykyä eri ympäristöissä sekä tukea lasta hänen omassa arjessaan; kotona, varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa.
Ihmisten lisäksi myös ympäristön fyysisillä tekijöillä kuten varhaiskasvatuksen tai koulun käytettävissä olevilla tiloilla, välineillä, ryhmäkoolla sekä henkilökohtaisilla apuvälineillä on lapsen toimintakykyyn vaikuttava merkitys. Yhteiskunnan palvelut ovat välttämättömiä tukitoimia monelle lapselle ja heidän perheilleen. Nämä kaikki tekijät voidaan kuvata tarvittaessa ICF:n avulla osana lapsen toimintakyvyn arviota, siihen vaikuttavina tekijöinä.